Hammaslääkäripalvelut ihmisläheisesti

Suuhygienisti

Suuhygienisti toimii osana hoitotiimiämme. Hän antaa kotihoidon opetusta ja ravintoneuvontaa, hoitaa ientulehdusta, poistaa hammaskiveä, puhdistaa värjäytymiä ja tarvittaessa valkaisee hampaita.

Iensairauksien hoito

Ikenien kipeys, turvotus ja verenvuoto ovat yleisiä ientulehduksen oireita. Yhtenä syynä tulehdukseen on hammaskiven kertyminen. Suuhygienisti poistaa hammaskiveä ultraäänilaitteella sekä käsi-instrumentein.

Karieksen ennaltaehkäisy

Reikiintymisen syyt pyritään selvittämään ruokailutottumuksia ja kotihoitoa arvioimalla. Lisäksi reikiintymistä estetään fluorikäsittelyiden avulla.

Kotihoito

Suuhygienisti opastaa suunhoitovälineiden ja tuotteiden valinnassa sekä ohjaa niiden käytössä.

Esteettinen hammashoito

Esimerkiksi tupakan, teen, kahvin tai punaviinin aiheuttamia hampaiden värjäytymiä poistetaan erilaisia puhdistuspastoja tai soodapuhdistinta käyttäen. Hampaiden valkaisulla voidaan vaalentaa hampaiden omaa väriä. Vastaanotolla tehtävää valkaisuhoitoa edeltää aina hammaskiven ja värjäytymien poisto. Suuhygienisti kiinnittää ja tarvittaessa poistaakin hammaskoruja.

Suuhygienistin tekemästä hoidosta saa Kela-korvauksen, jos siihen on hammaslääkärin lähete. Hoitoon voi hakeutua myös ilman lähetettä, mutta silloin ei korvauksia saa.

Suuhygienistin suorittamasta yksinomaan esteettisestä hoidosta, kuten hampaiden valkaisuista tai hammaskorujen kiinnittämisestä Kela-korvauksia ei myönnetä.

Suuhygienisti Heli Taalamo

Suuhygienistimme Heli Taalamo